úterý 11. července 2017

Pojďte k nám na zahradu


Zdravím!
Už několikrát jsem se tu zmiňovala o tom, co na našem bytě zbožňuji nejvíc. Kromě toho, že to není žádný panelákový prostor, protože je to byt v rodinném domku, je pro nás opravdu k nezaplacení to, že máme před okny menší prostor, který nám majitelé domu přenechali k užívání. A my si z toho udělali krásnou "odpočinkovou zónu" i se zahrádkou, na které máme spoustu dobrot a krás.  A z té vám chci dneska nějaké kousky ukázat. :)



Nejsem vůbec šikovná na nějaké velké zahradničení, ale s trochou pomoci se mi daří už druhým rokem mít aspoň něco málo ze své zahrádky. Máme přenádherné jahody, které už u domu jsou několik let, jen jsme si je přesadili pod naše okna. Začínají se červenat už ze začátku června a o něco později už sbíráme a já s nimi jako blázen mluvím a říkám jim, jak jsou roztomilé. :D Jahody jsou mé nejoblíbenější ovoce, takže jsem z nich vždycky celá rozněžnělá.



Hlavní jsou pro nás taky rajčata, papriky a salát, protože této zeleniny umíme sníst kila. Tento rok jsme přidali ještě ředkvičky, cibuli a baby špenát. Je skvělé, že si můžu večer jen tak vyjít ven, cokoliv si sklidit a hned po omytí si to přidat na talíř k večeři. :)

Rajčat už se nemůžu dočkat. Tento rok jsme sadili o něco později, ale už se začínají červenat! :)

Papriky budou brzo taky k jídlu. :)

A co je na zahrádce ještě kouzelnější? Bylinkový koutek! My máme meduňku, které se daří asi ze všech nejvíc a je už opravdu rozrostená. Je z ní skvělý čaj a tento rok jsem ji přidávala i do domácího bezového sirupu. Taky nám v koutku voní levandule, ze které jsem si zas minulý rok vyráběla domácí repelent a někdy si ji utrhnu jen tak, aby mi provoněla byt. Samozřejmostí je pažitka (i když nevím, jestli je to vyloženě bylinka, ale co, prostě si hoví v bylinkovém koutku taky). Pak ještě máme jahodovou mátu, která je super na mojito a pak bazalku a oregano na vaření. :)

Čtení přímo na kraji zahrádky, z které voní nejen levandule. Balzám na nervy! ^^

Oregano je úžasná bylinka, která při vaření krásně provoní kuchyni. ^^

Z meduňky jsou zas ty nejvoňavější čaje, které zklidní celé tělo i myšlenky. 

Kolem domu je i pár keřů a stromů. Třeba voňavý šeřík, který nám kvete nádherně každé jaro a mám na něj výhled přímo z ložnice. :) Za domem je i třešeň, takže stačí jen natrhat, když je čas. Bohužel tento rok trochu pomrzla a moc třešní jsme neměli. Ale aspoň na koláč to bylo. :)



Zahrádka ovšem není jen potěšení, ale taky plno práce. Pro mě naštěstí jen poloviční, protože mi opravdu hodně pomáhá se zahrádkou přítel. Bývá z práce doma dřív než já, takže kolikrát přijdu domů a zahrádka už je zalitá a něco na ní i uděláno. Snažím se ale nezahálet, protože si na plodech zahrádky přece pomlsávám taky, že jo. :)

Každý rok po zimě je třeba hlavně půdu přerýt. Z toho mám docela vtipnou příhodu. Když jsme ryli zahrádku poprvé, vrhla jsem se do práce jako ďas, ale zničila jsem si o něj úplně nové tenisky. Byly sice určeny na zahradu, ale tak nějak jsem počítala, že vydrží trochu víc. Tím, jak jsem pokaždé šlápla na rýč a tlačila do něj jsem si krásně rozcupovala podrážku. :D Pro příště už jsem se naštěstí poučila a pořídila si na zahradu lepší boty. Ale stejně by to možná už na příští sezonu chtělo nějaké nové. Třeba si na mě někdo vzpomene při narozeninách nebo Vánocích. :)) Fakt by se mi totiž líbily třeba tyhle pracovní boty od Engelbert Strauss, protože jsou odolné vůči všem vlivům počasí a navíc bych se nemusela otravovat s tkaničkami.


Kromě rostlinek máme i kousek dlažby, kde jsme si vytvořili místo na posezení, kde si ráda odpočinu s knížkou. Máme tam klasicky stůl se židlemi, jednu lavičku a pak ještě gril, což je u nás docela nutnost, protože s přítelem grilovačky milujeme. Není nic lepšího, než si v létě k večeři ugrilovat něco dobrého, zapíjet to vínem a povídat si venku dlouho do noci. Tuhle atmosféru letních nocí venku miluji. ^^ Mimochodem, u našich třeba máme velký zahradní krb, který slouží jako gril a má i udírnu, ale u bytu, kde grilujeme za celé léto párkrát a většinou jen ve dvou (jen občas se někdo přidá) nám úplně stačí tento menší venkovní gril Gril Wood II z 4home, který je i snadno přenosný. Máme ho už od minulého jara a jsme spokojení. 

Takovouhle pohodičku jsme měli na zahrádce s grilem v květnu. Stihli jsme sledovat i hokej. :D

Je skvělé, že tohle místo máme, i když bydlíme v bytě. Prakticky víc než půlku z celého roku se tam dá ve volných chvilkách trávit čas. No, vlastně někdy tam chvíli sedím i v zimě, když je všechno zasněženo. :) Je to pro mě prostě v jakémkoliv počasí skvělý relax, když se mi zrovna nechce jít někam dál od domu a při tom chci být v kousku přírody. Můžu si tam číst nekonečně dlouho. A když se za mnou přijde mrknout i kotě od sousedů, tak ještě déle. :)

Máte vy sami zahrádku nebo aspoň nějaký jiný venkovní koutek na odpočinek?
Klidně se pochlubte, jak to vypadá u vás nebo co za rostlinky máte. :)

10 komentářů:

  1. Děkuji za pozvání na tak pěkné místo :) Já bydlím v paneláku, ale pár km od bytu máme chatu se zahradou, která je fakt krásná a udržovaná, díky tomu, že tatku ta práce baví, ale zas, něco to stojí, času tam stráví fakt hodně, aby se to nejen udrželo ,ale aby i nějak vypadala, upravila se. My teď máme novou, krásnou pergolu, osvěžíme se v bazéně, je tu spousta bylinek, ovoce, okrasných keříků, stromů.. Ráda tam jezdím, i pomáhám, pak večery u grilu jsou úžasný.

    OdpovědětVymazat
  2. Musím říct, že máte opravdu pěknou úrodu. My se budeme za chvíli stěhovat taky do domečku a už se nemůžu dočkat, jak budu sadit všechny možné bylinky, jahody a rajčata ;)

    OdpovědětVymazat
  3. tak to je žiť ako v rozprávkovej prírode! :).
    krásne jahodky, hneď by som zjedla celú mištičku! :P.

    KEJMY ♥.

    OdpovědětVymazat
  4. Keďže bohužiaľ bývam v byte, pestujem len balkónové a izbové rastliny, také tie kríčky a podobne mám iba v našej dedinskej záhrade. Doma vyrábam improvizované pareniská, skleníky... Tiež som taká "plant lady". Krásna úroda, krásny koníček! ♥♥

    OdpovědětVymazat
  5. Já žiji v rodinném domě na vesnici, kde je kolem domu zahrada a v části máme také záhony plus skleník. Máme toho dost a o takovémhle článku jsem taky přemýšlela, no uvidím. Rýpání zahrady, o tom mi ani nepovídej. Jako malá jsem musela rýpat zahrádku povinně :-) Co se týká bot, nejlepší jsou obyčejné holínky s tlustou podrážkou. Vydrží věky a od špíny se jednoduše omyjí vodou. Ovocných stromů moc nemáme, třešně nám téměř všechny pomrzly. To psaníčko od přítele je moc hezké :-) toho si važ.

    OdpovědětVymazat
  6. To musí být prima, mít takovou zahrádku! Mě by ani nelákalo pěstování všeho možného, ale samotná možnost vzít si ven židli (nebo třeba jenom deku) a číst si venku. Jó, to by bylo nádherný! :)

    OdpovědětVymazat
  7. Vůbec nejsem typ, co něco pěstuje. většinou všechno zabiju do pár týdnů i když se o to snažím starat, ale takovou malou zahrádku bych brala. Doufám, že budeme mít aspoň byt s balkónem a já se pokusím vypěstovat něco v truhlíkách :)

    Máte to super udělaný a přítele moc chválím, že pomáhá!:)

    OdpovědětVymazat
  8. Zahrádka je krásná! Vím jaké to je nějakou takovou mít. Od malička jezdím k nám, k dědovi, na zahrádku, kde pěstujeme lecos. Je u lesa, má bazén, něco dobrého - zeleninu, ovoce a nejlépe se relaxuje právě tam! :)

    Hodně štěstí při dalším pěstování, ať chutná! ♥

    Vee

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj, záhradka je moc pěkná!Taky se mi fakt líbí design blogu a fotky :)!Určitě budu sledovat, dávám do oblíbených! Teri z terijans.cz

    OdpovědětVymazat

Těším se na vaše komentáře. :) Za všechny moc děkuji, ráda na většinu i odpovím.