Chceš nějakou audioknihu? Tady na Audiolibrixu najdeš můj slevový kód 20% na první nákup.

Lena Valenová, Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři



Dnes pro vás mám recenzi knihy Moře nálezů a ztrát - Náhodní lháři začínající autorky, která mi ji sama zaslala ke zrecenzování. Tím, že jsem s ní mohla přímo komunikovat se mi navíc naskytla šance s ní knížku víc probrat, proto na konci článku najdete krátký rozhovor s ní.

Představení knihy slovy autorky Leny Valenové:
„Jedná se o příběh ze současnosti s mladými hrdiny. Kniha vypráví o ztrátách i nálezech na cestě za pravdou, o nacházení své identity a o náhodných lžích, kterými si hrdinové příběhu vypomáhají. 
Hlavními hrdiny příběhu jsou středoškoláci, Michael a Elena, kteří každý na vlastní pěst pátrají. On po své minulosti a událostech noci, která změnila život jeho rodiny. Ona po informacích o novém klukovi, aby se mu pomstila. Přitom nachází spoustu nesrovnalostí, odkrývá lži a polopravdy a začíná tak sama rozplétat záhadu kolem jeho osoby.
Na pozadí pátrání postavy řeší každodenní starosti (školu, první lásky, zodpovědnost, důležitá životní rozhodnutí), vztahy mezi sebou, se sourozenci a rodiči.
Román má celkem 4 díly, během kterých se mozaiky příběhu postupně poskládají dohromady. “

Když se ke mně kniha dostala, a já začala číst první řádky, nebyla jsem si vůbec jistá, jestli to bude pro mě, protože hlavní postavy v knize jsou ve věku zhruba od 15-18 let, a tak jsem se bála, že to bude spíš kniha určená pro teenagery. Sice nejsem snad tak stará (:D), je mi 22, ale i tak znám tyhle románky pro dospívající holky, které jsem třeba ve 14, 15 četla a teď už bych je asi neotevřela. Ne, že by byly špatné, ale to, co vám ve čtrnácti přijde strašně super je pro vás o několik let později už příliš jednoduché a místy spíš směšné. Později jsem ale přišla na to, že mi vlastně Náhodní lháři strašně sedí a není to takový ten typický jednoduchý holčičí příběh. tahle knížka totiž nutí váš mozek pořádně pracovat! Je to opravdu tajemná detektivka.

Mám ráda knihy, které mě pořád „nutí“ v ději pokračovat. Pohltí mě tak, že chci číst víc a víc. Když jsem knihu dočetla, hledala jsem, jestli mi náhodou nechybí nějaké stránky, protože jsem prostě chtěla znát pokračování! Zůstala jsem po dočtení koukat s otevřenou pustou a hrozně mě štvalo, že už jsem dočetla, že jsem se nedozvěděla, jak to celé s Michalem je. Naštěstí mi pak došlo, že bude kniha pokračovat dalším dílem.

Je super, když knihy, které jsou na více dílů končí takto otevřeně. Domýšlíte si, jak to asi bude dál a fantazie pracuje na plné obrátky. Hodně knížek, které jsou na díly prostě nějak skončí a je vlastně jedno, jestli budou pokračovat nebo ne. Kdyby nepokračovaly, je to uzavřené. Ale tady je pokračování nutností! Jinak zešílíte zvědavostí. :)

Kniha se mi nakonec opravdu líbila a můžu ji jen doporučit, ať už je vám 14 nebo 40. Pokud rádi u čtení přemýšlíte, rozhodně ji zkuste!


Autor: Lena Valenová (ČR)
Název: Moře nálezů a ztrát: Náhodní lháři
Žánr: romány
Nakladatelství: Beletris
Rok vydání: 2016 (1. vydání)
Počet stran: 208
Mé hodnocení: 3/5

- Kniha je vydána jak klasicky, tak i jako elektronická.
- Kniha měří na šířku 13 cm, na výšku 20 cm a váží 235 g (údaje přímo z webu autorky :))

_____________________________________

OTÁZKY NA AUTORKU:
Můžete mi říct něco málo o sobě jako autorce? Odkud pocházíte, kde žijete, jak jste se dostala k psaní?
Říkám o sobě, že jsem srdcem Jihočeška, duší cestovatelka. Pocházím od Tábora, ale momentálně žiji v New Yorku. Psát jsem chtěla odjakživa. Už na základní škole jsem si sama pro sebe sepisovala příběhy. Je to něco, co mě vždycky bavilo. Vydat knihu jsem se však rozhodla až nyní.


Proč se příběh váže přímo k Itálii, máte k Itálií přímo vy nějaký vztah?
Miluji cestování a poznávání nových míst. Právě Itálii jsem navštívila v době, kdy jsem studovala na střední škole a v té samé době vznikl také námět příběhu. I když jsem pak navštívila i další země, Itálie už v příběhu zůstala. Sama mám v plánu se tam v nejbližší době zase vrátit.

Jak vás napadl zrovna tento příběh, měla jste nějakou inspiraci?
Mým záměrem bylo napsat napínavý příběh, který zaujme a zároveň pobaví. Mám ráda detektivky, stejně tak velké příběhy. Jsou to knihy, které mě samotnou baví číst. Příběh knihy a všechny postavy jsou fiktivní, ale nepochybně mě při psaní ovlivnily i vlastní zkušenosti ze studijních let a z podniknutých cest. Studovala a pracovala jsem ve třech různých zemích a setkala se s lidmi snad z celého světa. Sama jsem se zúčastnila i zahraničního výměnného pobytu, kdy jsem bydlela v cizí rodině a na oplátku zahraniční student zase bydlel u nás doma.

Obálku jste si navrhla sama – co vám bylo inspirací, proč zrovna tato obálka?
Samotný obrázek na obálce má svůj vlastní příběh a asi o tom rovnou napíši článek na mém blogu. :)
Uvědomuji si totiž, že to není typický obrázek pro Young Adult román a svým způsobem to byl z mé strany risk. Pro mě je však ztělesněnou vizí, kterou jsem měla od začátku o obálce a je v ní hodně symboliky.

Když se na obrázek podíváš, co vidíš? Západ, nebo východ slunce? Co vidíš, když zakryješ spodní polovinu obrázku?
V příběhu hlavního hrdiny hrají důležitou roli dva živly: Oheň a voda. Oba můžou brát, zároveň i dávat. V různých formách se motivy ztrát a nálezů prolínají celým příběhem. Ať je to ztráta důležité osobní věci (řetízek), nebo blízké osoby a jejich opětovné znovunalezení. Stejně tak i západ slunce můžeš vnímat jako určitý konec, východ pak novým začátkem.


Kdy vyjde další pokračování?
Již brzy :) Mělo by to být někdy na přelomu května a června. Přesné datum oznámím na facebooku.

Kde se vám píše nejlépe, máte nějaké oblíbené inspirativní místo?
Říkám tomu kavárenské kanceláře. Mám jich v blízkosti bydliště hned několik. V té nejoblíbenější mají dlouhé dřevěné lavice a celý den tam najdeš jeden počítač vedle druhého. Má to i své neocenitelné výhody. Pokud mám nějaký technický problém, v místnosti je vždycky někdo, kdo je
mi schopen poradit! Co se týká inspirativních míst, jsem ráda blízko vody. Když není poblíž moře, i nábřeží řeky je ideální místo na přemýšlení.


Kniha mi byla zaslána v elektronické podobně autorkou Lenou Valenovou, děkuji.
www.lenavalenova.cz


2 komentáře:

  1. Tak teď si mě nahlodala a já si nechtěla žádnou další knížku v blízké době kupovat, už je totiž nemám kam dávat :D

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
  2. O téhle knize jsem ještě neslyšela... Ale vypadá celkem zajímavě :)

    www.ftcfblog.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za tvůj komentář, určitě si ho přečtu a ráda i odpovím. :)